KEISTIMEWAAN PUASA & KEHEBATANNYA.

Thursday, September 10, 2009

              Tabib Islam menegaskan bahawa perut(ma'idah) merupakan punca dan sumber segala penyakit.Kalau sihat perut,sihatlah seluruh badannya.
            
             Puasa cara terbaik untuk merehatkan beban kerja perut dan beberapa organ di dalam tubuh badan seperti jantung ,buah pinggang,hati dll.
             Nabi SAW pernah bersabda:" Perut itu rumah segala penyakit manakala puasa adalah raja segala ubat.Oleh itu,jadikanlah ia kebiasaan kamu.
             Menurut Dr.Mac Fadon, seorang doktor Amerika, puasa adalah seperti tongkat ajaib yang dapat menyembuhkan penyakit yang membabitkan perut.
             Menurut ilmu Biologi, waktu perut dan usus melakukan proses pencernaan, otak tidak dapat melakukan tugasnya dengan baik.Ini disebabkan tenaga dan pengaliran darah tertumpu kepada kerja-kerja penghadaman makanan.Sebab itulah apabila kita melakukan aktiviti yang menggunakan otak seperti berfikir atau membaca ketika kenyang, kita menjadi mengantuk dan lemah daya fikiran.
             Ahli -ahli perubatan Islam, Timur dan Barat berjaya membuktikanbahawa puasa boleh menyihatkan tubuh badan dan rohani.
             Institut Rawatan Kesihatan di India pula menganjurkan supaya rakyatnya berpuasa sekali seminggu untuk meningkatkan kesihatan..

0 Ulasan:

Post a Comment